ADITRO

Kund — ADITRO, ett av de ledande varumärkena inom HR- och finanslösningar i Norden.

Uppdrag — Uppdatering av identitet, design av ny app och webbsida samt implementation.

Brief — Aditros mission är enkel: eliminera det administrativa arbetet så att de anställda kan göra det de egentligen är där för att göra. Genom att tillsammans med kunder ha skapat innovativa lösningar i över 40 år är Aditro nu det ledande HR-administrationsföretaget i Norden. Efter att tidigare ha varit ett varumärke med en teknisk identitet och estetik ville Aditro anta en mer human ton och uppdatera sin varumärkesidentitet inför deras digitala satsning. De behövde en ny varumärkesidentitet, en ny hemsida, UX-design och app-utveckling. 

 

Lösning  Idag är Aditro varma, lekfulla och moderna i sin identitet samtidigt som vi ser spår av den tekniska bakgrunden som hela verksamheten vilar på. Under ett år av intensivt arbete både on-site direkt hos kund och från byrån skapade vi en ny identitet, hemsida, en digital brandbook, en app och programmeringen därtill. Den orangea färgen fick stanna eftersom den var så oerhört förknippad med varumärket och till den lades en mörkblå nyans in eftersom blått komponerar orange. Men för att fräscha upp och utmana den gamla identiteten adderades även grönt som enligt forskning är den lättaste färgen för ögat att acceptera. Rent symboliskt står grönt för analys, framåtsträvande och vänlighet vilket sammanfattar varumärket i tre enkla ord. I bildspråket var det viktigt att alla typer av arbetsroller fick utrymme – såväl arbetstagare som arbetsgivare använder Aditros tjänster och bör synas i dess marknadsföring utåt.

Sammanfattningsvis lyckades SPLIT Stockholm skapa en mer komplex och livfull identitet som tydligt berättar vilka Aditro är, vart dem är på väg men också vart dem kommer ifrån.