CandyKing

Brief – Under 2019 påbörjade Cloettas lösgodisvarumärke CandyKing (Karamellkungen i Sverige) en omprofilering där de ville utmana sina konkurrenter, ta positionen som marknadsledare och bli det varumärke som sticker ut i en annars generisk bransch. Därför sökte de en byrå som kunde ta fram ett kommunikationskoncept för den nya varumärkesdesignen samt en strategi för att implementera den i samtliga kommunikationskanaler. SPLIT Stockholm vann upphandlingen och blev från och med våren 2019 CandyKings officiella lead-byrå. Vi tog fram ett övergripande digitalt kommunikationskoncept, en digital kommunikationsplattform och strategi, samt en webbplattform för alla CandyKing’s marknader.

Lösning – Från att ha varit ett varumärke som varken syns eller hörs är CandyKing idag det mest nytänkande, intressanta och moderna lösgodisvarumärket på hela marknaden. Vi skapade en plattform och ett kommunikationskoncept som positionerade CandyKing som varumärket som talar till alla, som testar gränser och leder sin bransch framåt. Vi såg på en daglig basis till att CandyKing strategiskt optimerade sitt varumärkesbyggande i form av kampanjer, sociala medier samt i butik. Vi utvecklade deras hemsida för konsumenter och företag från grunden och är för tillfället i färd med att applicera modellen på övriga marknader för att fortsätta CandyKings resa mot att bli det främsta lösgodisvarumärket i Europa.

För CandyKings sociala medier baserade vi alla kreativa beslut på datan som följarna delade med oss. På så sätt kunde vi optimera innehållet, både det organiska och betalda, för att öka engagemanget i alla kanaler. Idag snittar CandyKings betalda kampanjer på sociala medier över 5% i engagement rate. Under de första sex månaderna efter lanseringen ökade vi CandyKings engagement gain på Facebook och Instagram med 253%. Under samma period ökade vi även följarbasen i samma kanaler med 11,1% och deras genomsnittliga engagement rate under det första halvåret landade på hela 13,8%.