CONNECTED SENSES

Kund — Connected Senses, en start-up inom träning och hälsa

Uppdrag — Produktutveckling, identitetsarbete, webbsida, app-design samt app-utveckling och projektledning

Brief  Connected Senses är en start-up som tillverkar träning- och hälsoutrustning. Deras produkter hjälper människor att komma tillbaka efter skador på ett effektivt och skonsamt sätt samtidigt som de hjälper högpresterande atleter att nå sina mål snabbare. Deras mätinstrument fungerar tillsammans med en app där användaren kan se och följa sin process under tidens gång. SPLIT Stockholms uppdrag innebar att hitta en grafisk identitet till varumärket samt UX-design till appen. Lansering av beta är planerad Q1/2019.

 

Lösning  Utmaningen låg i att hitta en bra balans mellan forskning och träning. Produkten riktar sig nämligen både mot yrkespersoner som kan använda tjänsten i sitt arbete och privatpersoner som vill nå bättre träningsresultat på kortare tid. Vi var alltså tvungna att skapa en design som tilltalar båda målgrupperna. Lösningen blev en enkel design där informationen är lättillgänglig, budskapet är tydligt och språket personligt. Symbolen i logotypen är upp till betraktaren att tyda. Det kan exempelvis vara en muskel, en löparbana med ett hinder, flera “senses” som är sammankopplade eller en person som står i startposition.