HRF Stockholm

Brief – Hörselskadades Riksförbunds lokalförening i Stockholm (HRF Stockholm) sökte efter en byråpartner som kunde skapa kommunikation för deras verksamhet på en löpande basis. Den första briefen gällde det årliga evenemanget Hörselveckan som uppmärksammar Sveriges 1,5 miljoner människor som lever med en hörselnedsättning. HRF Stockholm ville i samband med detta skapa en kampanj som informerade om utanförskapet som människor med hörselnedsättningar upplever och väcka opinion för ett hörselsmart Stockholm.

Lösning – Vi startade Världens tystaste revolution – en kampanj vars hjärta är en namninsamling som ska sätta press på Stockholms politiker. På tre veckor skulle vi gå från konceptutveckling till lansering. Vi behövde nå en bred målgrupp och valde att främst fokusera på yngre personer som vi vet aktiveras av sociala frågor. Vi levererade en kommunikationsstrategi, en slagkraftig kampanjsidan, ett instagramkonto, innehåll för sociala medier (organiskt och annonser), en contentplan samt en PR-artikel för Resumé.

Dessutom arrangerade och dokumenterade vi ett event där HRF Stockholms medlemmar fick tatuera in en valfri symbol för sin hörselnedsättning. Bland dem som tatuerade sig fanns 91-åriga Ulrika Voghera, musikvideoregissören Hajan Jabar och HRF Stockholms ordförande Anna Quarnström. Materialet gick viralt på sociala medier och delades av stora profiler och influencers inom Stockholms media- och kulturscen. Arbetet med Världens tystaste revolution sker löpande och kommer att fortsätta tills Stockholm är en stad där alla med en hörselnedsättning kan leva i full delaktighet och jämlikhet.