New Balance – 997H

Brief – Lansera kollektionen 997H, inkluderat skomodell och två tracksuits i unisex-storlekar, på den skandinaviska marknaden.

Lösning – För lanseringen av 997H-kollektionen skapade vi en lokalanpassad kampanj med inspiration från det globala konceptet. Vi arbetade hela vägen från strategi till genomförande inom PR, mediaplanering och kampanjproduktion.

För att få ut maximalt värde ur kampanjen och etablera New Balance som varumärket som stöttar och lyfter självständiga individer, ville vi låta unga begåvade kreatörer vara med i skapandeprocessen av kampanjmaterialet. Tack vare vår nära kontakt med den svenska musikbranschen kunde vi lätt hitta kreatörer som låg i linje med New Balance globala budskap – fearlessly independent. Som huvudprofil valde vi Felix Sandman som tillsammans med Luana Kiara blev ansiktena utåt för kampanjen.

För att bredda konceptet ytterligare producerade vi kortare filmporträtt av våra kampanjprofiler, där de fick utrymme att prata om sin konstform. Det här påverkade inte bara spridningen av materialet utan bidrog även till att vi träffade målgruppen ur flera olika vinklar. Vi lade även stort fokus på seeding till svenska kreatörer med både större och mindre konton på sociala medier. I samband med kampanjproduktionen producerade vi även en musikvideo för Felix Sandmans låt “MISS YOU LIKE CRAZY”. Eftersom han var kampanjens huvudprofil bar han 997H-kollektionen i delar av videon. Här kopplade vi även in den svenska prisbelönta neonljuskonstnären Josefin Eklund som står för scenografin.

All köpt media pekade mot kampanjsidan hos Sneakers Point. Genom pixelintegration analyserade och optimerade vi kampanjen  löpande. Vi försåg även Sneakers Point med material för butiksinstallationer.