NEW BALANCE

Bakgrund – Under början av 2018 upprättades New Balance Skandinavien som en del av New Balance globala organisation. I Skandinavien var varumärkeskännedomen låg och varumärket betraktades som antingen ett löparmärke eller ett väldigt brett livsstilsmärke. New Balance ville stärka sin varumärkesnärvaro på den svenska, danska och norska marknaden och letade i och med det efter en byrå med datadriven inriktning samt verklig digital expertis som de kunde samarbeta med från strategi till implementation och uppföljning. 

För att omvandla bilden av varumärket i Skandinavien behövde New Balance en omfattande marknadsstrategi för att kunna “översätta” globala kampanjer samt en översiktsplan för att ta sig an den skandinaviska marknaden. New Balance är ett starkt globalt varumärke med tydliga kampanjkoncept, men de behövde bli lokalanpassade för att tilltala den skandinaviska publiken. De valde att arbeta med SPLIT Stockholm.

Uppdrag – Vi började med att bilda oss en bra uppfattning av New Balance skandinaviska marknadsförutsättningar och lokala målgrupper. Detaljerade marknadsundersökningar genomfördes, inklusive intervjuer med konsumenter och medarbetare. Dessutom genomfördes en granskning av New Balance pågående marknadsföring, inklusive samarbeten med ambassadörer och atleter.

Sedan formade vi en strategi som vi itererade tillsammans med New Balance Skandinavien. Den sträcker sig över tre år och inkluderar kommunikationsplattformar, utveckling av strategier och riktlinjer för hur varumärket ska jobba med influencers, samt taktiska planer för nyckel-lanseringar. Kampanjplanerna innefattar kommunikation kring varumärket i stort samt kring specifika skor via influencers, filmer, marknadsföring via sociala medier, community-building, närvaro vid sportevenemang, egna lanseringsevent, etc. Aktiveringarna täcker spännvidden av vårt full-service erbjudande inklusive strategiutveckling, mediaproduktion, kampanj- och mediaplanering, etc. Strategin genomförs sedan början av 2018.