ZIZERA

Brief  ZIZERA är ett techbolag som startades för att man identifierade ett gap på marknaden. Företag använder ofta PDF-format för att presentera produkter, resultat eller exempelvis lookbooks. ZIZERA gör det möjligt att ge PDF-formatet liv i form av klickbara länkar, filmer och köplänkar direkt i dokumentet. PDF-presentationer blir med andra ord mer intressanta, relevanta och interaktiva. ZIZERA tog kontakt med SPLIT Stockholm när de skulle lansera deras nya digitala plattform där bland annat marknadschefer, designers och utvecklare lätt kunde transformera statiskt material till engagerande interaktivt innehåll.

När ZIZERA kom i kontakt med SPLIT Stockholm uppfattades varumärket som spretigt, både internt och externt. Vi fick i uppdrag att ta fram en ny varumärkesidentitet, bygga en hemsida, skapa kreativt innehåll i filmformat som presenterar ZIZERA för marknaden och kollaborera kring marknadsstrategin samt utförande.

 

Lösning  För att träffa rätt med målgrupperna ville vi belysa ZIZERA:s koppling till kreativitet och inspiration. Vi ville också leka lite med ZIZERA:s grundkoncept – att omvandla en sak till en annan. Därför valde vi att göra transformationen till det centrala även i ZIZERA:s visuella kommunikation.

Resultatet är en originell logotyp med en tidlös känsla. Den markerade delen av logotypen betecknar dualitet och är avsedd att symbolisera omvandling samtidigt som den andas tech och innovation. En varumärkesidentitet som känns lekfull och vänlig men samtidigt balanserad för att tilltala både kreativa och tekniska målgrupper.